zondag 24 maart 2013

#12 Appel-Kaneel Brood met Glazuur



Het #52 So Sweet project was al een uitdaging voor me. Omdat ik altijd wat te doen heb, en chronisch tijd te kort kom voor van alles en nog wat. Nu ik besloten heb dat ik de komende (nu nog 8) weken, dingen zou bakken met minder suiker of vet, die ook nog lekker moeten zijn, is die uitdaging alleen maar groter geworden!

Gelukkig wees iemand mij op de site van Skinnytaste!!  Zij is al een poosje (lees: jáááren) bezig en toen ik op haar site kwam, en keek, en keek en mij verlekkerde aan haar recepten, zag ik .... 


"Perfect voor die heerlijke, luie zondagmiddag" 
Zo schrijft ze op haar site...


Ik heb haar recept aangehouden omdat ik laatst
 een set "cups" heb gekocht bij de Albert Heijn. 
Heb het niet omgerekend maar gewoon de cups gebruikt.
Alleen voor de boter heb ik 55-60 gram aangehouden. 
Denk dat ik het later nog een keer om reken voor jullie. 

Ingrediënten Appel-Kaneel Brood:

1/2 cup koude karnemelk
1/4 cup ongezoete appelmoes (cupjes bij AH)
1/4 cup dbruine basterd suiker
2 eetlepels vanille extract
1 groot ei
bakspray
2 cups bloem
1 eetlepel bakpoeder
1 eetlepel kaneel
1/4 theelepel nootmuskaat
1/2 theelepel zout
55-60 gram KOUDE boter (in hele kleine stukjes)
2 cups blokjes appel (komt neer op 2 appels)

Kaneel Glazuur:

1 cup poedersuiker, gezeefd
1/2 theelepel kaneel
snufje nootmuskaat
2 eetlepels 0% vet melk
(plus 1 of 2 extra) 

Verwarm de oven voor op 190 ºC

Meng nu de eerst 5 ingrediënten in een kom met een garde egaal. Spray de bakplaat in met de bakspray 

Doe daarna de bloem, bakpoeder, kaneel, nootmuskaat en zout in een grote kom en roer dit ook even door met een garde. Voeg de KOUDE boter toe. 

Nou gebruiken ze in dit recept een speciaal voorwerp wat de boter snijd en je mix t gelijk eigenlijk, er staat dat je 2 messen kunt gebruiken, ik vond dat niet werken. Ik heb met de garde de stukjes boter tegen de zijkant van de kom steeds door beslag geslagen. zodat het een beetje op een grof deeg gaat lijken. 

Voeg dan de appelstukjes toen en vervolgens de kom met vloeibaren ingrediënten, roer tot het goed gemengd is. Bestuif je aanrecht met bloem en stort het deeg er op. Bestuif ook je handen met bloem en kneed het deeg heel licht, dit doe je 4 keer. 

Leg het deeg op het ingevette bakblik en maak er een mooie rond brood van. Snijd het alvast in 12 gelijke stukken. Bak het tot het mooi bruin is ongeveer 18-20 minuten. Laat het daarna 10 minuten koelen op een rooster.

Glazuur maken:

Meng met de garde, de poedersuiker, kaneel, nootmuskaat en 2 eetlepels melk. Voeg daarna 1 of 2 eetlepels extra melk, lepel voor lepel toe tot het de juiste verhouding heeft. 

Je kunt als het brood is afgekoeld, de glazuur eroverheen gieten of druppelen. Maar je kunt de broodjes ook op z'n kop in het glazuur dopen. 

Grote kop thee erbij, Hmmmm lekker!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten