donderdag 13 juni 2013

#24 Chocoladetaart met Chocoladeglazuur

Vandaag heb ik mijn allereerste taart 
van amandelmeel gemaakt!


Omdat ik tarwebloem even wil vermijden,
maar natuurlijk wel wat lekkers wil bakken,
heb ik voor deze taart dus amandelmeel gebruikt.

Ik moet eerlijk zeggen, hij is een stuk droger 
dan een normale chocolade taart....
Maaarrrrr er zitten ook geen ladingen boter in!
Dat is dan wel een een pluspuntje natuurlijk. 

Hij is qua structuur een beetje 
vergelijkbaar met een eierkoek,
maar dan met chocoladesmaak! 
En met die heerlijke, romige
chocolade glazuur gecombineerd, 
vind ik hem eigenlijk heel lekker! 

Zeker als je zonder suiker probeert te eten,
maar je natuurlijk wel af en toe behoefte hebt aan zoet.
Dan is dit een hele verstandige keuze om aan je zoet en 
chocolade te voldoen zonder dat je je schuldig hoeft te voelen.

vond ik dus dit lekkere recept en er zullen
zeker nog een heel aantal receptjes volgen!

Ingrediënten

5 grote eieren gesplitst
100 gram palmsuiker
160 gram amandelmeel
50 gram walnoten (of pecannoten)
50 gram rozijnen
4 eetlepels gesmolten chocolade (ong. 50 gram)
1 theelepel baking soda
1 kneepje citroensap (puntje citroen uitknijpen)


Glazuur

50 gram chocola (70% cacao minimaal)
50 gram roomboter

Verwarm de oven op 180 ºC
Vet een springvorm van 24 cm in

Klop de eiwitten stijf

Klop in een andere kom de dooiers met de suiker schuimig,
en roer er dan de gesmolten chocolade doorheen.

Roer het amandelmeel, noten, citroensap, baking soda 
en de rozijnen door het ei-chocolade mengsel.

Spatel de helft van de eiwitten
 door het ei-chocolade mengsel,
dit ziet er een beetje vreemd uit, 
maar gewoon voorzichtig 
door blijven scheppen 
tot het is opgenomen.

Vervolgens doe je hetzelfde 
met de andere helft van het eiwit.

Vervolgens giet je het in het bakblik en bak je het
ongeveer 40 minuten in het midden van de oven.

Laat de taart afkoelen, en maak ondertussen de glazuur.

Smelt de chocolade en daarna de boter 
weer in de warme chocolade,
laat het even afkoelen en giet het dan 
heel voorzichtig over de taart,
als het nog te warm is loop het glazuur er af, 
als het te koud is kun je het niet goed verdelen.

Enjoy! 











Geen opmerkingen:

Een reactie posten